EMANCIPATORY POLITICAL TEACHER EDUCATION: DISCURSIVE TEXTUAL ANALYSIS OF THESES AND DISSERTATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e792
Abstract views: 104 / PDF downloads: 61

Keywords:

Natural sciences teaching, Elementary School, Continuing professional training

Abstract

This article aims to analyze emancipatory political formative courses and their impacts on teachers working in the elementar school, teaching science. The research is exploratory, based on a literature review and Textual Discourse Analysis of national theses and dissertations. The results highlight the importance of gathering necessary information for building formative courses to guide planning and development of formative activities; during formative courses, a variety of activities and strategies were addressed to support teachers in improving their pedagogical practices; and, in the post-formative stage, teachers reported feeling more motivated and secure, thanks to the opportunity to explore concepts practically and interactively. However, the lack of post-formative advisory in some courses suggests the need for greater investment in this stage. This review provides insights to enhance future formative courses, aligning with teachers’ specific needs.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AMADOR, Judenilson Teixeira. Formação continuada de professores do ensino fundamental centrada na escola: percepções de professores e formadores de melhoria da prática pedagógica. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Pará, Belém, PA. 2019.

ANDRÉ, Marli; MARTINS, Francine de Paulo. Reflexões sobre a formação de professores: um diálogo com Marli André. Revista Devir Educação, v. 4, n. 1, p. 188-198, 2020. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.241

ARIZA, Leidy Gabriela Ariza; DIAS, Vânia de Morais Teixeira; SOUSA, Robson Simplicio de; NUNES, Bruna Roman; GALIAZZI, Maria do Carmo; SCHMIDT, Elisabeth. Relaciones entre el Análisis Textual Discursivo y el software ATLAS.ti en interaciones dialógicas. Campo Abierto: Revista de Educación, p. 105-124, 2015.

BENDER, Darlize Déglan Borges Beulck; BASTOS, Giseli Duarte; SCHETINGER, Maria Rosa Chitolina. Bibliographic review of ENPEC meeting minutes on the teaching os science in the firt yers of elementary school: continuinh education for teachers. Actio: Docência em Ciências, v. 7, n. 2, p. 1-24, 2022a. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v7n2.13865

BENDER, Darlize Déglan Borges Beulck; BASTOS, Giseli Duarte; SCHETINGER, Maria Rosa Chitolina. Análise cienciométrica de cursos de formação continuada de professores dos anos iniciais em relação ao ensino de ciências da natureza em produções científicas nacionais e internacionais (2010-2020). Revista de Educação, Ciência e Tecnologia - Tear, v. 11, n. 2, p. 1-21, 2022b. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v11.n2.a6027 DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v11.n2.a6027

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7ª. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. A formação continuada de professores em centros e museus de ciências no Brasil. UNICAMP. Campinas, SP, p. 1-317. 2006.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas fases. Revista Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117 - 128, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

NÓVOA, António. Os professores e a sua Formação num tempo de Metamorfose da Escola. Educação e Realidade, Porto Alegre, RS, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Revista Educação & Sociedade, 42, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/. Acesso em 15 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/es.249236

Published

2024-08-20

How to Cite

BENDER, D. D. B. B.; BASTOS, G. D.; SCHETINGER, M. R. C. EMANCIPATORY POLITICAL TEACHER EDUCATION: DISCURSIVE TEXTUAL ANALYSIS OF THESES AND DISSERTATIONS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e792, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e792. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br./index.php/rbpfp/article/view/e792. Acesso em: 19 sep. 2024.